Saturday, July 26, 2014

Mengemas

Datang mood rajin mengemas
Kemas store susun elok2
Nanti boleh buang mana yg nk buang lps raya
Cabut meja yg hanya menanti untuk rebah ke lantai
Sedang renggang2 kaki meja tetiba rebah n berat semacam
Rasa nak tercabut tulang yg bersambung secara tak normal tu
Rupanya Adelle dengan seronok main lompat2 atas tu
Adoii la anak

Kemas stock kain2 nor dlm blk n susun atas tilam yg dijdkan para penyimpanan kain
Kemas blouse2 n susun soma dlm store
Alhamdulillah lapang dh ruang tamu
Tinggal nak buang meja yg dah dicabut
Kerusi bos tu kena tnya nor dia nk repair ke apa sebab dah jadi bahan cakaran Adelle
Kalau x memang ke tong sampah la tempatnya

Tinggal nak buang rak tv yang diwarisi dari rumah Sentul
Itu aku x mampu angkat sorang
Nanti la ajak sesapa tolong
Memang ada abang2
Tp abang2 ni susah untuk diminta tolong
Kalau x, xkan la lampu bilik rosak aku sendiri susah payah panjat katil repair ganti tapak dia dengan yg baru
Agak merbahaya sebab berkali2 hampir jatuh
Maklum xde tangga... Katil la jd tangga
Alhamdulillah dikurniakan diri yang tinggi dan mudah untuk membuat keje2 yang memerlukan ketinggian

Next kena ganti kepala paip dalam bilik air
Tu soma sendiri buat
Nampak sangat macam xde abang2 yang boleh tolong
Dorang hanya boleh tolong cakap macam ni
'Ima, paip bilik air kau dah bocor'
'Kau beli la besi untuk gantung tv tu, beli yg boleh slide tu'
'Kau simen je lubang2 tu'
Oh my abang!
Tahu x tanggungjawab kamu semua untuk menjaga adik perempuan kamu ini?
Semuanya aku gak sendiri buat
Hai la nasib

Nasib aku memang x kisah buat keje2 tu soma
Cuma sejak tangan patah ni
Tak mampu buat keje2 yang memerlukan tenaga yg kuat
Tangan kanan ni mudah je terasa sakit bila terlebih bekerja

Semalam lepas bersahur jadi plumber sekejap
Repair sinki yang bocor
Menitik2 air masa cuci pinggan
Terus la berusaha tgk apa yang perlu direpair
Lepas cuci segala kotoran, test tgk dah x sumbat lagi
Alhamdulillah

Sikit2 la usaha kemaskan rumah ni
Kalau semua sendiri kena buat
Memang macam ni la jadinya
Cuma bila bab nak drill mendrill ni aku x kuat dah
Dapat la pertolongan balong utk drill pasang railing kayu kat ruang tamu
Ni ada lg satu railing utk bilik x pasang lagi
Camna nak minta bantuan?
Susah susah susah

Berehat sebentar sebelum tgk apa lg patut dibuat utk kemaskan rumah ni

No comments: