Sunday, October 30, 2016

Repair

Abg yg pasang pintu n buat table top
Dia tanya
'Siapa ganti tapak lampu ni?'
Sebab masa dia datang aritu rosak terbakar
Aku jawab 'saya la, susun kerusi 4 tingkat2... Pastu panjat n tengok wayar mana nak masuk mana n buang tapak lama n ganti tapak baru'
Dengan muka terkejut dia
'Buat sendiri? Serius? Bagus betul'
Aku senyum je la
Yes memang ada 4 abang
Tapi susah la minta tolong orang ni

Minta tolong abg sulung
Dah bape kali aku minta tlg benda yang aku memang x reti repair
Dia cakap
'Kau buka je sendiri pastu tengok la n pasang balik' - ni untuk repair vacuum yang xleh press on button dia
'Alah kau buat je sendiri macam balong buat kat rumah nor aritu. Senang je' - repair system pembentungan bilik air

Are both cases easy untuk aku?
Aku kalau boleh memang xkan minta tolong
Sebab aku x reti la aku minta tolong
Ganti tombol pintu aku buat sendiri, ganti wall plug aku buat sendiri, repair lampu kalimantang aku buat sendiri, sink tersumbat melimpah air pun aku repair sendiri, lubang tersumbat pun aku usaha sendiri bagi air mengalir even tengah malam buta

Abg no 2 pulak
Kalau minta tlg mesti suruh mnta tlg abg sulung or abg no tiga
So macam xde function minta tlg kan?
 
Abg no 3 plak
Bila minta tlg memang 'esok balang tengok'
Tapi esok tu boleh jadi berbulan ye
So aku akan usahakan buat sendiri

Abg no 4
Kami x rapat
Aku jarang minta tolong
Tapi biasa minta tolong pasal kereta or motor aje
Dia memang rajin la menolong cuma selalu kena ingatkan
Dan dia business sendiri
Aku faham n xnak kacau sebolehnya

Aku dah terbiasa berdikari
Semua benda buat sendiri
Selagi boleh usaha
Kalau dah tengok n fikir xleh gak
Google la cara2 untuk menyelesaikan sesuatu perkara
Kalau x boleh gak
Surrender
Haha



No comments: